Teatralne korzenie Gniezna są wiecznie żywe za sprawą wielu instytucji. Zalicza się do nich Centrum Kultury „Scena to dziwna”, które zaprasza na monodram „Pneuma” z udziałem Kamili Kamińskiej.
Spektakl na podstawie prozy Haliny Poświatowskiej wyreżyserowała Jolanta Juszkiewicz, a za scenografię odpowiada Michalina Chłodzińska. W głównej (i jedynej) roli wystąpi aktorka Kamila Kamińska – aktorka znana z występów w takich produkcjach jak „Zakochani po uszy”, „Najlepszy”, „Belfer” czy „Sztuka kochania”. Wydarzenie odbędzie się 28 listopada o godz. 19.00 w sali widowiskowej Centrum Kultury. Na spektakl obowiązują bezpłatne zaproszenia (do odbioru w sekretariacie CK eSTeDe).
„Pneuma” – podróż do świata H. Poświatowskiej
Czy słowami można jeszcze cokolwiek powiedzieć? A jeśli tak, to jakimi słowami?’ – to słowa Haliny Poświatowskiej, które stały się punktem wyjścia przy tworzeniu spektaklu pt. „Pneuma”. Monodram w warstwie tekstowej jest adaptacją prozy Haliny Poświatowskiej pt. „Opowieść dla Przyjaciela”. Zapraszam widza do udziału w uniwersalnej paraboli nie tylko o człowieku żyjącym z chorobą nieuleczalną, ale także poszukującym sensu i pełni w miłości do życia. Spektakl ma na celu przedstawić ‘Haśkę’ – człowieka. Jej intymność i strach przed śmiercią. Jej świadomość wartości życia, i dawanie przykładu siły, odwagi i życia w nadziei, o czym zdrowy człowiek często zapomina.
Poświatowska, czytana i recytowana w wielu krajach, nieznana jest z ogromnego wysiłku ukrywania swojego nieustającego bólu i kalectwa. Ta polska Frida Kahlo nauczyła się techniki oddychania, a nawet sposobu chodzenia, po którym porównywano ją do motyla, podczas kiedy dla niej było to chodzenie jak po rozbitym szkle. Spektakl umożliwia zapoznanie się z historią poetki w sposób przystępny dla młodzieży, poprzez wymagającą formę, która ma dodatkowy walor intelektualny i edukacyjny.
Tak Jolanta Juszkiewicz mówi o procesie twórczym:
Moim nieustającym priorytetem w rozwoju autorskiej metody twórczej jest podążanie za filozofią Simone Weil oraz Jerzego Grotowskiego i Teatru Ubogiego, którego warsztatu doświadczyłam z uczniami mistrza we Friteater w Norwegii. 25 lat rozwoju autorskiego Teatru Kropka Theatre pokazują bagaż i odpowiedzialność za stawiane wyzwania i konsekwencję w działaniu.
Niniejszy projekt to próba zupełnie nowego podejścia twórczego – zamierzam wyreżyserować efekt fizykalności ciała poprzez fizykalność oddechu i mowy. Nie umiem inaczej zwerbalizować tego zjawiska. Autorska narracja po procesie korekt i prób czytanych wydobędzie oryginalną melodykę z próbą wprowadzenia fizykalności bohaterki w jej usztywnieniu i uwydatnieniu oddechu chorej na serce, konkretnie na zapalenie wsierdzia. Założenie stworzenia postaci w scenografii i kostiumie – aktorka ma być z jednej strony nieruchoma, a z drugiej trzepocząca – jak ptak w klatce, stojąca jak witraż, ale z uczuciem jakby leżała w łóżku. W tym teatrze nie ma dekoracji, każdy przedmiot, włączając kostium, jest partnerem dla aktora, który gra solo.
Adaptacja i reżyseria: Jolanta Juszkiewicz
Wykonanie: Kamila Kamińska
Scenografia: Michalina Chłodzińska
Zdjęcia: Kamil Ozimek